CRM retargetointi - Laitetaan data töihin! Osa 1/2

15.09.2016 | Tomi Kaitarinne
CRM retargetointi - Laitetaan data töihin! Osa 1/2

Tänä päivänä yritysten liiketoiminnoissa syntyy erilaista, asiakkaisiin liittyvää tietoa usein yli yritysten omien tarpeiden. Järkevästi rakennettu järjestelmäinfrastruktuuri mahdollistaa kyseisen datan koonnin, hyödyntämisen ja visualisoinnin yhdeltä istumalta, mutta ei mennä siihen tässä kohtaa. (Jos aihe kiinnostaa, niin tässä Riikka-Marian blogikirjoitus yritysten järjestelmäinfran rakentamisesta sekä tiedon valjastamisesta liiketoiminnan tueksi). Tämän blogikirjoituksen tarkoitus on antaa muutamia ajatuksia miten tämä digiajan öljy saadaan rasvaamaan markkinointikoneesi uusille kierroslukemille.

CRM retargetointi -taustaa

Kuten ehkä tiedätkin, niin monet digitaaliset palvelut (yleisimpinä esimerkkeinä Google Adwords tai Facebook) tarjoavat mahdollisuuden mainoksien hyvin tarkkaan kohdentamiseen. Yksi kustannus- ja kohdennustehokas tapa mainostaa on retargetointi, jonka perusidea on näyttää mainoksia sivuston (tai tiettyjen sivustojen sivun) kävijöille tai muille räätälöidyille yleisöille. Tämän avulla olemme voineet (hieman mutkat suoraksi vedettynä) näyttää erilaisia mainoksia eri myyntiputken vaiheissa oleville henkilöille.

Vaikka järkevästi toteutettuna tällainen mainonta on yleensä todella kustannustehokasta, niin tässä on ollut yksi sudenkuoppa. Tiedämme mainonnan kohderyhmän henkilöistä ainoastaan sen, että he ovat käyneet seuraamillamme sivuilla. Tämä saattaa aiheuttaa tyhjäkäyntiä mainonnalle esimerkiksi tilanteissa, joissa näytämme mainontaa ihmisille, jotka eivät kuulu kohderyhmäämme, vaan ovat vain sattuneet käymään tietyllä sivulla. Toinen ikävän usein toistuva esimerkki on se, että mainontaa näytetään edelleen niille ihmisille, jotka ovat mainontaan jo reagoineet eli konvertoituneet.

Ja nyt CRM retargetointi -termin pihvi!

Tarkempaan mainonnan kohdentamiseen muun muassa Google ja Facebook ovatkin tuoneet uudenlaisen mahdollisuuden näyttää mainontaa perustuen käyttäjien yhteystietoihin. Yksinkertaistettuna kyse on siitä, että voit ladata esimerkiksi Facebookiin omien asiakkaidesi sähköpostiosoitteet, joita Facebook vertaa omiin käyttäjätietoihinsa. Vertailussa osuvista henkilöistä tulee kampanjasi kohderyhmä, jolle mainontaa näytetään.

Kuten edellä olen kuvannut, pystymme luomaan erilaisia kohderyhmiä helposti näiden palveluiden avulla. Se, että lataat asiakkaidesi sähköpostiosoitteet yhdeksi kohderyhmäksi Facebookiin mainontaa varten, ei vielä tee sinusta huippumarkkinoijaa, vaikka se jo itsessään voi tehostaa nykyasiakkaillesi kohdennetun markkinoinnin tehoa verrattuna haulikkoammuntana suoritettuun mainontaan. Näin voit valjastaa esimerkiksi Facebookin tehostamaan uutiskirjeidesi huomioarvoja niiden vastaanottajien osalta, joiden inboxissa viestisi hukkuvat syystä tai toisesta.

Itse näen suurena mahdollisuutena kyseisen markkinoinnin keinon tuettuna eri järjestelmistäsi löytyvällä asiakastiedolla. Toki asiakastietojesi tulee olla siinä kunnossa, että pystyt helposti tekemään erilaisia hakuja siihen perustuen, oli kyseessä sitten osto- tai asiakaspalveluhistoriaan liittyvää tietoa tai esimerkiksi erilaista työntekijöidesi tallentamaa segmentointitietoa. Käytännössä erilaisten tarkasti kohdennettujen ryhmien poimimiseen asettaa rajoituksia ainoastaan luovuus sekä asiakastietosi laatu ja saatavuus.

Näiden keinojen avulla pystyt toteuttamaan hyvin personoitua markkinointia kanavissa, jossa asiakkaasi viettävät aikaansa joka tapauksessa. Mielestäni melko hyvä mahdollisuus! Julkaisen myöhemmin tämän kirjoituksen toisen osan, jossa annan ideoita, joiden pohjalta voit lähteä ideoimaan omaa mainontaasi asiakasdatasi avulla.

Tomi Kaitarinne

Tomi Kaitarinne