Digimarkkinoijan kaksi yleisintä virhettä

01.08.2017 | Riikka Lemminki
Digimarkkinoijan kaksi yleisintä virhettä

Edelleen törmään liian usein työssäni siihen, että yritykselle digitaalinen markkinointi tarkoittaa yksittäisiä kokeiluja Facebook-, Google- tai banneri-mainonnassa.

Näihin liittyy usein myös se, että tulosten mittaaminen tapahtuu kanavan omilla työkaluilla eikä myynnin kautta. Amatööri digimarkkinoija unohtaakin usein kampanjastaan kaksi oleellista muuttujaa, Googlen ja myyjät.

Ottaako kilpailija kopin digimarkkinointisi helmistä?

Olen nähnyt useamman kerran, miten digimarkkinoinnin tulokset ovat valuneet suoraan kilpailijan haaviin.

Mainostava yritys on panostanut voimakkaasti mainontaan, joilla on herätetty ostajien kiinnostus uutta palvelua tai tuotetta kohtaan. Mainokset ovat ohjanneet yrityksen sivuille, jos niihin on osattu tarttua näyttöhetkellä.

Digimarkkinointi jättää kuitenkin usein vain muistijäljen ja aktivointi tapahtuu vasta kun varsinainen hankintatarve on ajankohtainen. Silloin luonnollisin tapa hakea tietoa tuotteesta on Google. Jos yritys ei ole panostanut Google näkyvyyden kehittämiseen hakukoneoptimoinnin tai Google-mainonnan kautta, niin kilpailijat nappaavat asiakkaat.

Esimerkkejä tästä löytyy useita, joista moni muistaa mokkulan, jonka näkyvyyden Elisa nappasi kilpailijan unohtaessa kampanjastaan Googlen. Lopputulos: kymmenien tuhansien eurojen (jos edes riittää) markkinointipanostukset valuivat kilpailijalle. Olen itsekin käyttänyt samaa kikkaa hyväkseni asiakkaideni kanssa.

Tyypillinen digikampanjan virhe on myös se, että mainonta kaikissa kanavissa on kestoltaan saman mittainen, vaikka Google-mainontaa kannattaisi jatkaa pidemmälle silloin, kun yritys ei pääse tärkeimmillä avainsanoillaan luonnollisissa hakutuloksissa esiin.

Myyntilähtöinen kampanjasuunnittelu

Toinen tyypillinen digimarkkinoinnin virhe on se, että kampanja on suunnittelusta toteutukseen ja tulosten mittaamiseen markkinoinnin oma viritelmä.

Yhä useammin kampanjat kohdennetaan hyvin tarkasti rajatulle kohderyhmälle, josta pystyttäisiin rakentamaan soittolista myynnille tai call centerille ja mikäänhän ei ole niin tehokas kuin henkilökohtainen soitto, jota on pohjustettu näkyvyydellä eri kanavissa. Vaikka mahdollisuuden ovat olemassa, niitä hyödynnetään verrattain vähän.

Mitäpä, jos ensi kerralla kampanjaa suunnitellessa lähdetkin liikenteeseen toisesta suunnasta eli myynnin lopputuloksesta?

Paljonko haluat lisää myyntiä, mistä kanavista saadaan liidejä myynnille, mistä kanavista asiakkaat ohjautuvat näihin kanaviin ja sitten vasta mietit kampanjan sisällön, joka aktivoi asiakkaita.

Vastaukset edellisiin kysymyksiin löydät helposti analysoimalla tai ottamalla yhteyttä Alma Talent CRM:n digitiimiin.

Riikka Lemminki

Riikka Lemminki

Johtava konsultti
040 578 1974
riikka-maria.lemminki@almatalent.fi

Työnkuvaani kuuluvat kotimaisten ja kansainvälisten yritysten liiketoimintaa tehostavien konseptien suunnittelu ja toteutus. Autan asiakkaitamme kasvattamaan myyntiä sekä perinteisissä että digitaalisissa kanavissa. Tavoitteenani on parantaa asiakkaidemme myyntituloksia.