Markkinoinnin automaatio – 2010-luvun Sampo?

06.11.2014 | Tomi Kaitarinne

Markkinoinnin automaatio on viimeisimpiä muotitermejä digimarkkinoinnin hype-termien joukossa. Muotisanoja on vuosien varrella tullut ja mennyt, ja välillä tuntuu, että markkinointiväen mieleen ei mahdu kerralla kuin yksi tapa toteuttaa digitaalista markkinointia. Itseäni on erityisesti markkinoinnin automaation osalta häirinnyt se, että kaikki sitä haluavat ostaa, mutta kun kysyn tavoitteista tarkemmin, termin sisältö tuntuu vaihtuvan jokaisen markkinoijan kohdalla (jos asiaa ylipäätään osataan kuvata sen tarkemmin).

Wikipedia määrittelee markkinointiautomaation seuraavasti: "Markkinointiautomaatio on nimitys järjestelmille, joiden tarkoituksena on tehostaa ja automatisoida jatkuvasti toistuvia markkinoinnin prosesseja, luokitella liidejä ja pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Markkinoinnin automatisointi virtaviivaistaa markkinoinnin ja myynnin toimintaa automatisoimalla säännöllisesti toistuvia ja runsaasti henkilöstön työaikaa kuluttavia markkinoinnin toimintoja sekä mahdollistaa viestinnän tarkan ajoittamisen ja sisällön räätälöinnin henkilötasolla. (lähde: Wikipedia)

Alla olen listannut muutamia ajatuksia, joita on herännyt markkinoinnin automaatiosta käytyjen keskustelujen pohjalta:

Markkinoijat ovat laiskoja

Vaikka oheinen väite osuu omaankin nilkkaan ja vastaavia väitteitä löytyy monesta ammattiryhmästä, niin väitän, että monen markkinoinnin automaatiota metsästävän taka-ajatuksena on helpottaa omaa työtaakkaansa. Eli markkinoinnin automaatio on myyty meille markkinoijille 2000-luvun Sampona, joka käynnistyttyään takoo itsestään tulosta ja me voimme nostaa jalat pöydälle ja paistatella menestyksen kirkkaissa valoissa. Tässä mennään kuitenkin pahasti metsään. Markkinoinnin automaation yksi perustavia ajatuksia on tehdä viestintää yhä pirstaloituneemmille kohderyhmille ja tämä tarkoittaa absoluuttisesti mitattuna yhä suurempaa, erilaisten markkinointiviestien määrää. Vaikka viime kesänä uutisoitiin, että tietokone on läpäissyt ensimmäisen kerran Turingin testin, niin ainakin vielä tänä päivänä vaatii rehellistä ihmistyötä, jotta yritys pystyy viestimään asiakkaidensa kielellä.

Markkinoinnin automaatio on tyhmää

Ostin taannoin yhdestä Suomen suurimmista, vaatteita myyvästä verkkokaupasta housut itselleni. Luonnollisesti tämä ostos toimi triggerinä lisämyynnin tekemiseksi. Kyseisen kaupan logiikka tosin ei päätynyt ehkä kaikkein järkevimpään lopputulokseen jatkomarkkinoinnin suhteen. Ostosta seuraavina viikkoina sain sähköpostiini useampia viestejä erilaisista housuista ”joista voisin myös tykätä”. Koska minulla oli juuri uudet hienot housut, niin kyseiset sähköpostit eivät juurikaan kiinnostusta herättäneet. Tästä heräsikin kysymys: Ehkä minua olisi kiinnostanut ostaa housujen kanssa toimivat kengät tai paita?? Automatisoidut markkinoinnin välineet ovat kuitenkin tänä päivänä arkipäivää ja ne kehittyvät koko ajan. Näiden työkalujen käyttö vaatii kuitenkin melko hyvää pelisilmää ja ymmärrystä ostoprosessista eli edelleen tarvitaan hyvän näkemyksen omaavia markkinoinnin ammattilaisia pyörittämään palettia.

Kuinka ottaa hyöty irti markkinoinnin automaatiosta?

Tunne kohderyhmäsi – markkinoinnin automaation ensimmäinen askel on rakentaa pohja markkinoinnin toteuttamiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt listaamaan sekä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi. Mitä enemmän listaamisen lisäksi tiedät heistä, sitä tarkemmin pystyt kohdistamaan, ajoittamaan ja triggeröimään markkinointiasi.

Vasta, kun on olemassa tieto tavoitemarkkinastasi jäsennellyssä muodossa, voidaan alkaa keskustelemaan kanavista ja välineistä, joilla markkinointia toteutetaan. Sitä ennen kanava- ynnä muulla keskustelulla ei ole mitään merkitystä!

Vaikka olen tässä kirjoituksessa tarkastellut asiaa kriittiseen sävyyn, niin uskon vahvasti, että markkinoinnin automaatio on tärkeä osa tulevaisuuden markkinointia. Lisäksi uskon, että markkinoinnin automaatio mahdollistaa asiakkaan näkökulmasta relevantimman viestinnän toteuttamisen. Ja siinä kohtaa sekä subjekti että objekti voittavat.

Tätä ennen tulee tehdä kotiläksyt eli rakentaa tietopohja, jonka avulla voidaan ymmärtää ja tuntea asiakkaita entistä paremmin. Ja tämä lause pätee varmasti niin digi- kuin reaalimaailmassa.

Tomi Kaitarinne

Tomi Kaitarinne