Spämmäys on kuollut – eläköön sähköposti!

17.06.2013 | Marko Viljanen

Muistan, kun olin joku vuosi sitten lounastamassa seurueessa, jossa oli mukana erään rekisteritoimittajan myyntijohtaja. Hän mainosti, että yrityspäättäjien sähköpostit ovat nyt ”hotinta hottia”. Ikävä kyllä tuo kommentti tarkoitti samalla sitä, että sähköpostiosoitteita myytiin surutta kaikille ja kaikkiin käyttötarkoituksiin.

BtoB-sähköpostimarkkinointi onkin ollut viime vuodet todella villiä. Suurimmat syyt tähän ovat olleet:

  • Kohderyhmäsuunnittelun merkitys on unohtunut, koska välitön kustannusefekti on puuttunut,
  • Rekisterikauppiaat ovat tarjonneet ”XL-paketteja” kaikille sähköpostimarkkinoinnista innostuneille, kukka- ja vessapaperikauppiaista lähtien, jopa -aina laittomaan- kuluttajamarkkinointiin
  • Vaikka Henkilötietolaki ja Sähköisen viestinnän tietosuojalaki ovat asettaneet hyvät raamit, ei Tietosuojavaltuutetun toimistolla ole ilmeisesti ollut riittäviä resursseja reagoida laittomuuksiin.

Suomen lainsäädännön mukaan sähköisen markkinointiviestin voi lähettää asiakkuuden, ennakkosuostumuksen tai ns. asemavaltuutuksen perusteella, jolloin viestin pitää olennaisesti liittyä vastaanottajan työnkuvaan (Tietosuojavaltuutetun ohjeistuksen mukaan tittelitieto ei ole riittävä). Siksi on tärkeää muistaa seuraavat asiat:

  • varmista, että oma tai ostettu rekisteri on ajan tasalla; rekisterissä ei saa olla vanhentuneita henkilöitä ja sähköpostiosoitteita (vältyt mustalta listalta ja viestisi menevät läpi vastaanottavissa järjestelmissä)
  • rajaa kohderyhmän organisaatiot mahdollisimman tarkasti
  • huolehdi, että viestin vastaanottajien asemavaltuudet on selvitetty riittävällä tavalla
  • perustele viestissä, miksi vastaanottaja kuuluu tarkoin valitsemaasi kohderyhmään
  • huolehdi, että viestiin vastaaminen on mahdollista, muista mainita osoitelähde ja tiedota suoramarkkinoinnin kieltomahdollisuudesta

Olen kouluttanut yli 1000 markkinoinnin ja myynnin henkilöä sähköisen suoramarkkinoinnin lainsäädäntöön (Henkilötietolaki ja Sähköisen viestinnän tietosuojalaki tärkeimpinä). Löysin arkistoista vuonna 2009 tehdyn messuesityksen ”Älä spämmää!”, jota oli Wanhassa Satamassa Markkinointiviestinnän viikolla kuuntelemassa reilut sata kuulijaa.

Jälkikirjoitus: Markkinoinnin pitää rakentaa yrityksen brändiä, ei nakertaa sitä! Siksi kannattaa miettiä, mitkä kanavat toimivat asiakashankinnassa!

Marko Viljanen

Marko Viljanen